VÄRLDENS GODASTE GLUTENFRIA BRÖD!!!

Jag kollade igenom lite bloggar idag och då fann jag ett recept på Bananbröd som lät väldigt gott så jag var tvungen att testa. Mitt omdöme är att jag aldrig smakat ett godare eller mer saftigt glutenfritt bröd! Är helt lyrisk, har saknat grovt bröd! Orginalreceptet kommer härifrån, jag har dock bytt ut lite för att göra brödet glutenfritt.


Ingredienserna är:

Två mogna bananer som ska mosas.
4 dl mjölmix av grövre sort, jag använde mig av sempers grova mjölmix och bytte ut ca 2 msk mjöl mot krossat bovete.
2 tsk bikarbonat
2 msk kanel
1 tsk salt
1/2 dl pumpakärnor
2 1/2 dl kesella
1/2 dl fil 
1/2 dl flytande honung.

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan resten. Blanda och lägg i en brödform, grädda i nedre delen av ugnen i 30-50 minuter beroende på mjölsort och ugn. Kanterna ska ha lossnat och limpan ska vara enkel att ta ut.

TIPS:

♥ Gott med smör och en tunn bananskiva på

♥ Om man råkar få i för lite salt (som jag gjorde) är det gott att strö lite havssalt över smöret.

♥ Att byta ut lite av mjölet mot bovete var riktigt gott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0